Przejdź do głównej zawartości

Czym jest Self-Reg?

Tajemniczo brzmiące Self-Reg to skrót od angielskiego słowa self-regulation, oznaczającego samoregulacje, czyli bycie świadomym własnych stanów pobudzenia, a także wiedza na temat tego, co można zrobić, aby przywrócić się do optymalnego spośród tych stanów (czyli takiego, w którym czujemy się spokojni i jesteśmy zdolni do skupienia się). Stany pobudzenia, to najprościej mówiąc nasze samopoczucie, to czy czujemy się ospali, bez energii, uważni, nadmiernie pobudzeni, czy może zdenerwowani, krzyczący na dzieci i wszystkich dookoła, a w końcu tak bardzo spięci, że czujemy się niezdolni do jakichkolwiek akcji i najchętniej schowalibyśmy się pod kołdrę ;)

Self-Reg to metoda, która pomaga nam odnaleźć się we własnych stanach pobudzenia i zarządzania nimi tak, aby po prostu czuć się dobrze. Została stworzona na bazie wiedzy naukowej i doświadczeń, aby radzić sobie ze stresem i budować lepsze relacje. Metoda ta skierowana jest absolutnie do każdego. Jest oparta na poszukiwaniu przyczyn trudnych zachowań, problemów emocjonalnych i trudności w relacjach w stresie. Self-Reg to coś więcej niż pojedyncze strategie, które czasem działają, a czasem nie i które dezaktualizują się z wiekiem. To całościowe podejście do ludzi oparte na bliskości, zrozumieniu, podtrzymywaniu dobrego kontaktu, miłości i akceptacji. To podejście, dzięki któremu można zapewnić sobie i dziecku odporność na stres, zdrowie psychiczne, zdrowe poczucie wartości i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie.

Skąd się to wszystko wzięło? Autorem metody jest Stuart Shanker, który obecnie jest emerytowanym profesorem filozofii i psychologii na Uniwersytecie York w Kanadzie oraz założycielem Mehrit Centre i dyrektorem naukowym instytutu samoregulacji.
Inicjatorką i osobą, która wprowadziła Self-Reg do Polski jest jest Natalia Fedan. Psycholożka i tłumaczka książki Self-Reg, a także współtłumaczka Samoregulacja w szkole, certyfikowana przez Mehrit Centre. Założycielka grupy na Facebooku: Self-Reg dla rodziców: miłość, łagodność, bliskość, zrozumienie i spokój, która zrzesza osoby zainteresowane tematem. Obecnie prowadzi stronę: Natalia Fedan. Soft Eyes Stron Heart Own Voice.

Gdzie jeszcze znajdziecie Self-Reg?
Do poczytania u źródeł www.self-reg.ca oraz www.self-reg.pl
Od niedawna funkcjonuje również funpage przyszłej fundacji Self-Reg Europe.
W Bydgoszczy działam ja ;) Prowadzę grupę Self-Reg dla rodziców - Bydgoszcz oraz funpage Keep Calm and Do Self-Reg. Kraków i okolice ma swoją grupę Self-Reg w Krakowie oraz funpage Self-Reg Kraków. Jest też grupa Zrelaksowany rodzic w pojedynkę: Self-Reg dla samodzielnych rodziców. Poniżej znajdziecie też inne blogi i fp selfregowe:
Kasia Machal: Mam do gadania
Marika Koman: Słowo na M
Agnieszka Stążka-Gawrysiak: Dylematki
Marta Dembska: Passionatelycuriousme
Agata Dąbek: Bliżej siebie
Ola Czuń: Odstreserka

Ponadto jedna z ekspertek - Ewa Rekus pracuje w Bielsku w przedszkolu Mindful Kids. Z kolei Jagodę Sikorę znajdziecie na Śląsku m.in. w Ośrodku Fastryga. Self-Reg dzięki Asi Kosmann zawędrowało też do UK :)

Szukajcie, szperajcie, łapcie wiedzę, bo naprawdę warto! :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Self-Reg - obszar poznawczy

Obszar poznawczy obejmuje procesy, które służą do tworzenia i modyfikowania wiedzy o otoczeniu. Są to też procesy przetwarzania informacji jakie zachodzą w układzie nerwowym – odbieranie, przechowywanie i analiza informacji z otoczenia – za pomocą zmysłów: dotyku, węchu, smaku, słuchu, wzroku, a także czucia głębokiego, ogólnie mówiąc nasza percepcja. Poza tym do procesów poznawczych zaliczamy m.in. takie elementy jak: uwaga oraz pamięć, a więc w dużym uproszczeniu, to wszystko, co wymaga od nas myślenia 😉 Obszar poznawczy jest bardzo szeroki i często łączy się z biologicznym w kontekście bodźców docierających z zewnątrz bądź wewnątrz. I tak np. hałas może być jednocześnie stresorem zarówno z obszaru poznawczego i biologicznego. Określony dźwięk może być trudny w odbiorze (pomyślcie o paznokciach na tablicy, albo szeleście styropianu…), ale jeśli ten sam dźwięk utrudnia nam skupienie się, bądź usłyszenie czegoś dla nas istotnego i w ten sposób ograniczy nasze możliwości przetwo...

Adaptacja oczami Self-Reg

Czasem są rzeczy, o których nie myślimy, nie zauważamy, a które mogą mieć wpływ na przebieg adaptacji, choć z pozoru nikły, to w ogólnym rozrachunku może okazać się kluczowy. Jak wiecie, Self-Reg zajmuje się stresem, tym co robić, kiedy jest go za dużo, jak go szukać i jak zmniejszać jego natężenie. Wszystko w paradygmacie samoregulacji. Adaptacja do placówki – czy to przedszkole, czy żłobek może być ogromnym stresem dla dziecka jak i dla rodzica. W Self-Reg wyróżniamy 5 obszarów stresu i chciałabym je wykorzystać do omówienia adaptacji, tego co może się w jej trakcje dziać i w jakich rejonach możemy aktywnie działać, aby zmniejszyć stres nasz jak i dziecka. Na pierwszy ogień: obszar biologiczny - jest związany stricte z funkcjonowaniem naszego organizmu, jego ogólnej kondycji, ale też z działaniem zmysłów i tego w jaki sposób odbieramy bodźce - które są dla nas przyjemne, a które nie. I tak, stresorami dziecka mogą być np.: niewyspanie – często rozpoczęcie przygody z plac...

Kary i nagrody - co w zamian?

Artykuł jest drugim z cyklu: kary i nagrody w wychowaniu. Krótko o karach pisałam tutaj: KLIK , o tym co zamiast tu: KLIK Kary - nie, nagrody - nie... Co zatem w zamian?  Na wstępnie napiszę, że ciężko mi się odnieść do starszych dzieci, jednak przykładowo A. Stein i inne znane osoby piszące o RB maluszków nie mają i z powodzeniem omijają kary i nagrody. Z mojego doświadczenia i przemyślenia tematu wynika, że kary i nagrody to dwa (a może jedno i to samo?) narzędzia, które do pewnego stopnia dość skutecznie służą do manipulowania zachowaniem dzieci. Jednak pewne jest, że z czasem przestaną działać, albo zwyczajnie dojdziemy do ściany: im starsze dziecko, tym trudniej cokolwiek "egzekwować". Poza tym, jak daleko my sami możemy się posunąć w ich stosowaniu? Jak srogą karę możemy zastosować nim uznamy, że zakończyły się nam dostępne środki? Istotną rzeczą jest to, że w rzeczywistości jesteśmy bez wpływu na cudze zachowanie, a dziecko jak każdy z nas jest całkowicie odrębną j...